Aktualności

ostatnie wydarzenia

Sasin: Inwestujmy w prawobrzeżną Warszawę

W dniu 13 listopada br. na Rondzie Wiatraczna poseł Jacek Sasin wraz z radnymi miasta Tomaszem Zdzikotem, Alicją Żebrowską i Zbigniewem Cierpisz podsumował realizację inwestycji miejskich w mijającej kadencji oraz przedstawił priorytety inwestycyjne w przypadku wygranej w wyborach.
Pan poseł wskazał, że prezydent Hanna Gronkiewicz–Waltz miała najlepsze warunki do realizacji inwestycji spośród wszystkich jej poprzedników, jednolitą strukturę miasta, wysokie środki finansowe, korzystne zmiany w otoczeniu prawnym oraz korzystny klimat polityczny.
- Pani prezydent przez 8 lat miała w swoim ręku wszystkie narzędzia do efektywnej realizacji dużego programu inwestycyjnego a efekty są dalekie od oczekiwań, co najbardziej widać właśnie w miejscu, w którym jesteśmy: na warszawskiej Pradze – powiedział Jacek Sasin.
Radna Alicja Żebrowska powiedziała, że zamiast realizowanego spójnego pakietu inwestycji mamy chaos priorytetów inwestycyjnych. Dla przykładu, inwestycja taka, jak odcinek praski obwodnicy śródmiejskiej, mimo wielokrotnych obietnic, nie jest realizowana. Praktycznie żadna z dużych inwestycji nie została ukończona w terminie.
Radny Cierpisz wskazał, że problemy są już na etapie przygotowania inwestycji.
Często są one znacząco przewymiarowane na etapie planowania, co powoduje blokowanie w planach inwestycyjnych środków znacznie przewyższających rzeczywiste potrzeby, mieliśmy do czynienia z taką sytuacją w przypadku poszerzania ulicy Prostej, poszerzania ul. Światowida czy tunelu w Wawrze.
- Miałem nadzieję, że temat inwestycji będę mógł podsumować przy działającej II linii metra. Zamiast tego mieliśmy przedwyborczą imprezę promocyjną, której kosztów wiceprezydent Wojciechowicz nie chciał nawet zdradzić radnym – przypomniał Jacek Sasin.
Ponadto wskazał na swoje priorytety inwestycyjne, układ obwodnicowy miasta, z pełnym odcinkiem obwodnicy śródmiejskiej od ronda Wiatraczna do węzła Żaba, stworzenie pełnego, nowego szkieletu komunikacyjnego Pragi, oprócz obwodnicy śródmiejskiej, obejmujący pełny przebieg Trasy Świętokrzyskiej oraz Trasę Tysiąclecia i poszerzenie ul. Wincentego.
Jacek Sasin przypomniał, że te wszystkie inwestycje miały być według obietnic pani prezydent gotowe na EURO 2012 a zostały usunięte z planów we wrześniu 2009 r.
Radny Zbigniew Cierpisz wskazał, że wielką szansą rozwojową Pragi są tereny wokół Dworca Wschodniego, które wraz ze stworzeniem wspomnianego szkieletu komunikacyjnego zyskają nowe atrakcyjne możliwości. Zagospodarowanie tych terenów wymaga współpracy z PKP, może w formie spółki celowej, ale taka szansa nie powinna być zmarnowana.
Kandydat na prezydenta Warszawy powiedział też, że osobnym pakietem planowanych inwestycji będzie wieloletni program rewitalizacji Pragi z zapewnionymi, adekwatnymi do potrzeb, środkami finansowymi.
Wskazał również na priorytet, jakimi będą inwestycje w transport szynowy na czele z linią Wilanów–Dworzec Zachodni, dokończeniem pełnego przebiegu linii z Młocin do pętli Winnica oraz połączeniem Tarchomina z pętlą Żerań co, wraz z dotychczasowymi liniami, stworzy nowy kręgosłup komunikacji publicznej na Pradze.
Sasin zapowiedział program realizacji nowych przepraw mostowych, trasy Mostu Krasińskiego (ale z przeanalizowaniem jej wpływu na układ komunikacyjny Żoliborza) oraz rozpoczęcie przygotowań do realizacji projektu mostu „Na zaporze”.
Poseł uznał za konieczne podjęcie dalszych kroków przybliżających nas do rozpoczęcia prac nad III linią metra, która powinna łączyć Gocław z Centrum miasta.
Jacek Sasin za niezbędne uznał ponadto uruchomienie w Warszawie nowoczesnego systemu sterowania ruchem, obejmującego całe centrum miasta. Warszawa zrezygnowała z sięgającego 85 % dofinansowania takiego systemu ze środków UE.
Te działania, wraz z budową w Centrum parkingów podziemnych oraz z projektem bezpłatnej komunikacji dla podatników Warszawy, powinny tworzyć zręby pakietu walki z korkami.
Następnie kandydat na prezydenta odpowiadał na pytania dziennikarzy.